جت کار

همرسان کسب و کارهای ساختمانی

محمد علی مالکی 09122703740

ارسال شده در 02 فروردین 1399 ساعت 13:08 طراح سازه ساختمان

طراحی مجتمع مسکونی مرزداران
تعداد طبقات = ۱۷
سیستم بار بر جانبی =قاب خمشی متوسط + دیوار برشی متوسط
متراژ پروژه = ۱۷۳۲۰ متر مربع
طراحی شده در شرکت وافل مهانیت .
🔖Backstay 🔖
✒پدیده رانش معکوس (Backstay ) در سازه های بلند با هسته مقاوم ✒
📌در ساختار اغلب سازه های میان مرتبه و بلند مرتبه عموما بخشی از طبقات سازه در درون زمین مدفون میشود که در مراجع، این ارتفاع از سازه را عمق مدفون در خاک نامگذاری میکنند .
رفتار این عمق مدفون در خاک تابع عوامل متعددی میباشد که ممکن است شرایط کلی سازه را همانند پدیده رانش معکوس تحت تاثیر قرار دهد.
پدیده رانش معکوس (backstay) در سازه های بلند مرتبه ای که عمق مدفون در خاک قابل توجه و سیستم باربر جانبی دارای دیوار برشی سه بعدی( هسته مقاوم) دارند، بسیار مرسوم میباشد . .
📍علت بوجود آمدن این پدیده به شرح زیر میباشد :
دیوار های حائل پیرامونی به کار رفته در عمق مدفون خاک دارای سختی جانبی بسیار بالایی می باشند . درواقع این ناحیه را به دلیل محصور شدگی بالا، یک پارت کاملا صلب در ساختار سازه میتوان در نظر گرفت که هسته مقاوم نیز با این پارت در ناحیه اشتراک است .
با ایجاد نیرو زلزله ، توسط شتاب های ساطع شده از سطح خاک ، قسمت مدفون در خاک ،نیرو جانبی را همانند یک جسم صلب (فرض شده)، دریافت و آن را به تراز انتقالی یا دیافراگم انتقالی ، منتقل می کند .
⬅️حال به تعریف تراز انتقالی و یا دیافراگم انتقالی می پردازیم : به دیافراگمی که نیروی برشی لرزه ای را ،با انتقال تراز لرزه ای ( از فونداسون به دیوار های حائل و سپس به این طبقه ) متحمل می شود را تراز انتقالی یا دیافراگم انتقالی می نامیم .
حال این نیرو های انتقال یافته از قسمت مدفون خاک به تراز انتقالی ، برشی معکوس با برش لرزه ای سازه بوجود آورده ،که عمده این نیرو توسط سقف تراز انتقالی و دیوار برشی هسته ی این طبقه جذب میگردد .
.
. ✅✅جهت تضمین عملکرد سقف دیافراگم انتقالی ، که میتوان آن را فونداسیون دوم سازه (به لحاظ بار جانبی) در نظر گرفت آن را در فایل جداگانه ای بصورت نیمه صلب و با ضرایب مختص به آن سقف ، تعریف و سپس نواحی مرزی آن را با زلزله دیافراگمی طراحی نمود تا صلاحیت انتقال نیرو به المان های جانبی تضمین گردد

تعداد مشاهده: 81
محمد علی مالکی 09122703740