جت کار

همرسان کسب و کارهای ساختمانی

معماری داخلی ساختمان

ارسال شده در 02 اسفند 1399 ساعت 18:16 آتلیه معماری مسعودیان

معماری داخلی ساختمان در تهران توسط رینولب
معماری داخلی، طراحی یک خانه یا یک پناهگاه در فضای داخل آن است و فرایندی است که از طریق آن فضای داخلی ساختمان ها طراحی می شود، معماری داخلی ساختمان حلقه اشتراکی مابین معماری و طراحی داخلی می باشد. این رشته مانند رشته معماری با بنا و جزئیات آن در ارتباط است و از سویی دیگر مانند طراحی داخلی بر زیبایی فضاهای داخلی بنا تاکید دارد.

معماری داخلی، طراحی یک خانه یا یک پناهگاه در فضای داخل آن است و فرایندی است که از طریق آن فضای داخلی ساختمان ها طراحی می شود، که مربوط به کلیه جنبه های کاربردی انسانی فضاهای ساختاری است. به عبارتی ساده‌تر، معماری داخلی، طراحی داخلی از جنبه معماری است.

معماری داخلی چیست
معماری داخلی نقطه اشتراکی مابین معماری و طراحی داخلی می باشد. این رشته مانند رشته معماری با بنا و جزئیات آن در ارتباط است و از سویی دیگر مانند طراحی داخلی بر زیبایی فضاهای داخلی بنا تاکید دارد.

با توجه به کاربری موجود یا خواسته شده در فضا، فضاهای داخلی ساختمان یا اثر معمارانه به ریز فضاهای مختلفی مانند نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه و … در کاربری مسکونی و فضاهای دیگری در کاربری های مختلف تجاری، اداری، نمایشگاهی و موارد دیگر که اصولا ریز فضاهای آنها با توجه به کف، سقف و دیوارها تفکیک می شود، تقسیم می شوند. طراحی این فضاها در حیطه ی عملکرد رشته معماری داخلی می باشد. حتی در رشته ی معماری داخلی، نوسازی ساختمان های نسبتا قدیمی که جزء میراث معماری نمی باشند نیز انجام می گیرد.

به دلیل اینکه معماری داخلی با ویژگی های شخصیتی هر انسانی در ارتباط است، باید جهت دستیابی به طرحی زیبا، به خصوصیات رفتارهای افراد در طراحی فضاهای عمومی و خصوصی، توجه شود. به همین دلیل طراح در زمان طراحی فضاهای داخلی با دو موضوع در ارتباط است: کاربری فضا و احساسی که بر ساکنان آن بنا می گذارد.

معماری داخلی ساختمان
با در نظر گرفتن آناتومی انسان، می توان فضاهای آرامش بخش به وجود آورد. با توجه به اینکه با گذشت زمان، طرز تفکر انسان تغییر می کند، آناتومی انسان ها همواره ثابت و یکسان است.

یک معمار داخلی ساختمان، در صورتی که در مورد جامعه، افراد موجود در جامعه، فرهنگ این افراد، آب و هوای منطقه و … مطالعه ای نداشته باشد، نمی تواند فضایی مطلوب و آرامش بخش را خلق کند. معماری داخلی ساختمان، حرفه، هنر و صنعتی در دنیا می باشد که موجب بهینه سازی در فضاهای داخلی بنا در جهت انجام فعالیت­های روزمره می شود.

معماری داخلی ساختمان دارای طیف مختلفی از جزئیات، عناصر و مولفه ­هایی مانند فرم بنا، رنگ، نور موجود در فضاها، بافت، دیوارها، کف، عناصر کاربردی، دکوراسیون و مبلمان است. این جزئیات و عناصر، وسایل و ابزارهای کار معمار داخلی ساختمان هستند که در کنار هم باید به نحوی هماهنگ و متناسب در یک طراحی زیبا و مطلوب قرار گیرند.

مراحل کار معمار داخلی ساختمان
معماران داخلی ساختمان در طراحی و ساخت فضاهای داخلی ساختمان جهت داشتن ایمنی، کارکردی بودن و زیبایی آن تخصص دارند. آگاهی معماران داخلی از دوام و استحکام متریال ساختمان و مهارت در استفاده از عناصری مانند نور، رنگ و بافت در فضاهای مختلف بسیار اهمیت دارد. آنها، برنامه هایی را جهت به وجود آوردن یا پالایش فضاهای شخصی در خانه یا فضاهای تجاری زیبا در ذهن مشتری خود فراهم می کنند. در هر نوع از طراحی ممکن است احتیاجاتی برای ارتباط با مشتری های متفاوت، طراحان معماری دیگر و تیم اجرایی ساختمان وجود دارد.

معماران داخلی اصولا قسمتی از مراحل ساخت و ساز یا بازسازی بنا را از ابتدا تا انتهای آن برعهده می گیرند. آنها مرحله ابتدایی کار خود را با ملاقات با کارفرما آغاز می کنند تا درباره ی مسائلی مانند انتظارات پروژه و سلایق کارفرما صحبت کنند. در جلسات ابتدایی، وظیفه معمار داخلی این است که به خواسته ها و احتیاجات کارفرما دقت کند و نظرات و پیشنهادات خود را بیان کند.

بعد از انجام مشاوره های اولیه، معمار داخلی به تهیه ی برنامه های طراحی می پردازد. این نوع از نقشه ها ممکن است بیانگر محل قرارگیری دیوارها، پنجره ها، درها، عناصر دیگر و حتی مبلمان است. آنها اصولا در تهیه نقشه های این مرحله از طراحی خود از نرم افزارهای کامپیوتری مانند نرم افزار طراحی دو بعدی (CAD) و مدل سازی اطلاعات در بنا (BIM) استفاده می کنند.

تعداد مشاهده: 210
معماری داخلی ساختمان