جت کار

همرسان کسب و کارهای ساختمانی

بهترین سنگ برای کف ساختمان

ارسال شده در 03 دی 1399 ساعت 19:56 آتاسنگ

از قدیم تا به‌ حال سنگ یکی از رایج‌ترین مصالح مورد نیاز هر ساختمان‌ساز بوده و هست، که در فضاهای داخلی و خارجی از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از سنگ ساختمان با توجه به شرایط پیرامونی که وجود دارد می‌توانید سنگ را انتخاب نمایید که یک فضای چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای خلق کند. که در ادامه به راهکارهایی جهت انتخاب درست سنگ کف ساختمان می‌پردازیم.

سنگ‌ها انواع گوناگون و مصارف مختلفی دارند که انتخاب صحیح برای سنگ کف و کف‌پوش ساختمان بسیار قابل اهمیت می‌باشد چرا که سنگ کف ارتباط مستقیمی با محیط و فضای ساختمان دارد که قرار است سالیان سال بتواند دوام و زیبایی خود را حفظ کند.

مناسب‌ترین سنگ کف ساختمان
سنگ یکی از بهترین متریال برای کف ساختمان می‌باشد به خاطر اینکه سنگ‌ها عمر بالایی دارند و با شرایط آب و هوایی محیط سازگار هستند و همچنین از تنوع بالا و رنگ خاصی برخوردار می‌باشند که می‌تواند سلایق تمامی افراد را تحت پوشش قرار دهد.

چه سنگی برای کدام قسمت ساختمان مناسب‌تر است ؟
سنگ‌ها اصولاً ذات سردی دارند و اگر در مناطق سردسیر استفاده شوند حتماً باید در کف ساختمان از گرمایش کف استفاده کرد. سنگ‌هایی که ساب خورده باشند سطح صیقلی دارند و اگر خیس شوند ایجاد لغزندگی و سرخوردگی می‌کنند. برای همین از این نوع سنگ‌ها در سرویس حمام و استخرها استفاده نمی‌کنند. برای این مکان‌ها بهتر است از سنگ هوند یا تیشه‌ای استفاده کرد. سنگ‌هایی که در کف پذیرایی، سرویس بهداشتی و همچنین پارکینگ‌ها استفاده می‌شود با هم متفاوت هستند. بهترین سنگ‌هایی که می‌توان برای مکان‌های نام برده استفاده کرد : سنگ چینی، سنگ مرمریت ، سنگ گرانیت و مرمر می‌باشد که در ادامه به کاربرد تک‌تک سنگ‌ها در کف ساختمان می‌پردازیم.

سنگ مرمریت
سنگ مرمریت یکی از بهترین سنگ‌ها و پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی می‌باشد این سنگ از تنوع بالا و همچنین ساب خوبی برخوردار می‌باشد سنگ‌های مرمریت در برابر نور خورشید رنگ و شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد و همچنین نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد. از سنگ کف مرمریت براق و سابیده شده می‌توان در هال و پذیرایی، سنگفرش اتاق‌ها و لابی‌ها و همچنین سنگفرش مجتمع‌های اداری و تجاری و پله‌ها و راه‌پله‌ها استفاده کرد.

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت یکی از مقاوم‌ترین و محکم‌ترین سنگ‌ها در دنیای طبیعی می‌باشد. سنگ گرانیت با انواع مختلفی که دارد در برابر سرما و گرما و همچنین نور خورشید مقاوم می‌باشد. این سنگ از جذب آب پایینی برخوردار است. سنگ گرانیت ازلحاظ برش سنگ بسیار سختی است از این سنگ در مکان‌های پرتردد و ماشین رو استفاده می‌کنند. سنگ‌های گرانیت در برابر ضربه و خش بسیار مقاوم بوده برای همین این سنگ مناسب برای کف واحدهای تجاری و اداری و همچنین پارکینگ و راه‌پله‌ها که از جمله پر رفت و آمدترین مکان‌ها هستند، می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله موارد کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان را نیز مطالعه کنید.

سنگ چینی
سنگ چینی از خانواده سنگ‌های مرمریت می‌باشد به دلیل وجود دانه‌های بلوری درشت در این سنگ به آن چینی یا کریستال نیز می‌گویند. سنگ چینی معمولاً به‌صورت اسلب یا بوک‌مچ و فورمچ فراوری می‌گردد. این سنگ جذب آب پایینی دارد و در برابر گرما و سرما از مقاومت خوبی برخوردار می‌باشد. استفاده از این سنگ برای سرویس بهداشتی، اماکن بهداشتی دارویی، کف هال و پذیرایی و سنگ پله می‌توان استفاده کرد.

سنگ مرمر
نام دیگر سنگ مرمر اونیکس است، این سنگ یکی از زیباترین و لوکس‌ترین سنگ‌ها در دل طبیعت می‌باشد که در مقابل نور خورشید از مقاومت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های سنگ مرمر که باعث شده بین طراحان و آرشیتکت‌ها محبوبیت داشته باشد خاصیت عبور نور از آن می‌باشد. این سنگ به دلیل خاص بودن از قیمت بالایی نیز برخوردار می‌باشد. از سنگ مرمر در کف پذیرایی، کف لابی‌های هتل‌ها می‌توان استفاده کرد.

مزایایی استفاده از سنگ کف در ساختمان
همان‌طور که گفته شد سنگ‌ها یکی از پرکاریردترین مصالح ساختمانی می‌باشد و علت پرکاربرد بودن آن نیز مزایایی است که در این قسمت به آن اشاره خواهیم کرد :

دوام و استحکام و طول عمر بالای سنگ
طرح و رنگ خاص
جذب آب پایین در برابر سرما و گرما و همچنین مقاومت بالا در مقابل نور خورشید
قیمت مناسب و کیفیت بالا
حفظ و نگهداری آسان
سازگاری با هر شرایط
ساب بالا و جلا پذیری آن‌ها
معایب استفاده از سنگ کف در ساختمان
طبق تجربه و استفاده‌های فراوانی که در صنعت ساختمان‌سازی از سنگ‌ها شده است این متریال ساختمانی دارای معایبی نیز می‌باشد که در این قسمت از آن‌ها نام می‌بریم :

طبیعی بودن سنگ و غیر یکدست بودن طرح و رنگ آن در متراژ بالا
سرد بودن سنگ به دلیل ذاتی
ایجاد لغزندگی به دلیل براق بودن و ساب بالا
از چه سنگ‌هایی برای فضاهای داخلی و خارجی می‌توان استفاده کرد؟
از سنگ‌هایی برای فضاهای خارجی می‌توان استفاده کرد که در برابر نور خورشید، سرما و گرما، باران‌های اسیدی از مقاومت و پایداری بالایی برخوردار باشند. هم‌چنین با گذشت زمان شکستگی و تغیر شکل ظاهری نداشته باشند. سنگ‌هایی که برای فضاهای خارجی استفاده می‌شود باید ضخامت بالای ۲۰ سانتی‌متر داشته باشند که مقاومت در برابر اجسام سخت و وزن بالا را داشته باشند که منجر به خورد شدن و شکستگی سنگ نشود.

نباید از سنگی که سطح صاف و براقی دارد در فضاهای خارجی استفاده کرد. در این موارد سنگی مناسب است که از سطح براق و صیقلی برخوردار نباشد که هنگام باریدن برف و باران ایجاد لغزندگی نکند. سنگ باید زیبایی خود را حفظ کند، شاید سنگ از سطح براقی برخوردار نباشد ولی می‌تواند با رنگ و طرح زیبایی که دارد، سنگ مورد انتخاب درستی باشد. مکان‌ها و فضاهای خارجی از جمله باغ‌ها و پیاده‌روها چون در متراژهای بالایی هستند از هزینه‌های بالایی برخوردار می‌باشند باید در انتخاب سنگ و قیمت آن دقت بیشتری داشت.

تعداد مشاهده: 178
بهترین سنگ برای کف ساختمان