جت کار

همرسان کسب و کارهای ساختمانی

چه سنگی برای راه‌پله بهتر است؟

ارسال شده در 03 دی 1399 ساعت 19:53 آتاسنگ

سنگ مناسب راه پله در اجرای یک ساختمان اهمیت زیادی دارد، زیرا راه پله محل پررفت و آمدی است. زمانی که یک طراح و یا یک معمار تصمیم به ساخت‌وساز ساختمان می‌گیرد باید تمام جوانب کار را در نظر داشته باشد که بتواند از مصالح و متریال خوبی استفاده کند. ساختمان از نظر ایمنی اهمیت بالایی دارد. تاثیرگذارترین بخش ساختمان نما و راه‌پله‌های آن می‌باشند.

انواع سنگ پله و کاربرد آن‌ها
راه‌پله ساختمان‌ مکان و محلی است که پرتردد می‌باشد که در دید ساکنین ساختمان قرار دارد برای همین معماران هنگام ساخت ساختمان از مرغوب‌ترین مصالح استفاده می‌کنند، می‌توان از انواع سنگ‌ها برای ساختمان و طراحی پله‌ها استفاده نمود. اگرچه سنگ عنصری سنگین و سخت می‌باشد اما می‌تواند بخاطر بافت و رنگ طبیعی که دارد جلوه خاصی به ساختمان دهد .

اگر بخواهیم از انواع سنگ‌هایی نام ببریم که می‌توان در راه‌پله‌ها از آن استفاده کرد می‌توان به سنگ گرانیت ، مرمر اشاره کرد. که یکی از مرغوب‌ترین سنگ مناسب راه پله سنگ گرانیت می‌باشد.

سنگ‌های ساختمانی کاربرد خاص خود را دارند که بهتر است با شرایط آب‌وهوایی و جغرافیای آن منطقه خریداری شود و همچنین ازلحاظ مقاومتی سنگ‌ها باهم متفاوت هستند بهترین نوع سنگ، سنگی است که در مقابل آلودگی، آب ، ضربه و سایش مقاوم و سرسخت باشد تا با گذشت زمان از بین نرود .

سنگ گرانیت
سنگ گرانیت از مقاومت بالایی برخوردار است. سنگ‌های گرانیت از ساب، درخشندگی و جلای بالایی برخوردار هستند که چشم‌گیری بی‌نظیری دارند. نوع سنگ گرانیت آهکی نیست. برای همین است که از مقاومت بالایی برخوردار است و سنگ مناسب راه پله می‌باشد. ایران دارای معادن غنی سنگ است. برای آشنایی با مهمترین معادن سنگ ایران کلیک کنید.

همان‌طور که گفته شد سنگ گرانیت از مقاومت بالایی برخوردار است که در مقابل شوینده‌های اسیدی جهت تمیز کردن سنگ دچار ساییدگی نمی‌شود و در مقابل این مواد هیچ‌گونه واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهد .

سنگ گرانیت جذب آب پایینی دارد و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم می‌باشد برای طراحی پله گزینه‌ی خوبی است. ازاین سنگ بیشتر در مکان‌های پر رفت‌وآمد استفاده می‌کنند مانند مجتمع‌های اداری و تجاری، راه‌سازی، پیاده‌روها و غیره.

سنگ مرمر
سنگ مرمر یک سنگ لوکس و لاکچری می‌باشد که بیشتر در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. سنگ‌های مرمر مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما دارند ازلحاظ طول عمر سنگ مرمر سنگ مناسبی برای پله می‌باشد با گذشت زمان این سنگ شکل ظاهری خود را از دست نمی‌دهد.

از سنگ مرمر علاوه بر نمای داخلی می‌توان در نمای خارجی ساختمان نیز از آن استفاده کرد. این سنگ در برابر باران‌های اسیدی مقاومت بالایی دارد و دچار ساییدگی نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم سنگ مرمر این است که خاصیت عبور دهی نور از خود را دارا می‌باشد. اگر به دنبال یک سنگ خوب و باکیفیت برای پله هستید این سنگ گزینه مناسبی می‌باشد ولی ازلحاظ قیمت دارای قیمت به نسبت بالایی است.

سنگ مناسب راه پله کدام است؟
معماران و طراحان انتظار دارند سنگی که برای پله‌های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌کنند ، سنگی باکیفیت بالا باشد که سالیان سال تغییر شکل ندهد و همچنان کیفیت خود را حفظ کند. سنگی که برای پله استفاده می‌شود نباید دارای شکستگی ، شیار و پوسیدگی و همچنین خلل و فرج باشد چون به‌مرورزمان دچار فرسایش و ساییدگی شده و از بین می‌رود . درنتیجه باید از سنگ پله‌ی مرغوبی استفاده شود و همچنین جذب آب پایین داشته باشد . سنگی که برای پله استفاده می‌شود باید در برابر مواد شوینده و شیمیایی مقاوم باشد .

استفاده از سنگ در پله‌ها به خاطر بافت و رنگ طبیعی که دارد جلوه خاصی به پله‌ها و ساختمان می‌دهد . زمان انتخاب و خرید سنگ به این نکته توجه داشته باشید یک سنگ خوب را زمانی می‌توانید تشخیص دهید که با زن ضربه به آن صدای شیشه دهد . با یک شی فلزی به سنگ بزنید اگر صدای شیشه داد یعنی سنگ فاقد هر گونه شکستگی ، ترک ، و ساییدگی می‌باشد.

ویژگی‌های سنگ مناسب راه پله
سنگ‌هایی که یک ساختمان‌ساز و طراح می‌تواند برای دستگاه پله ساختمان خود استفاده کند سنگ‌های مرمر، گرانیت و لایم استون می‌باشد که با توجه به سلیقه و هزینه‌ی خود برای ساختمان می‌تواند از هر کدام از این سنگ‌ها استفاده کند .

از ویژگی‌های که یک سنگ پله می‌تواند داشته باشد به موارد زیر اشاره می‌کنیم :

– سنگی که درپله استفاده می‌شود باید در برابر شرایط آب‌وهوا و همچنین نفوذ آب مقاومت زیادی داشته باشد

– سنگ راه‌پله باید مقاومت بالایی داشته باشد چون پله یک مکان پررفت و آمد می‌باشد در برابر ضربه و خش باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد .

– سنگی که برای پله استفاده می‌شود بیشتر از بقیه ساختمان به چشم ساکنین می‌آید باید از لحاظ رنگ‌بندی و زیبایی خاصی برخوردار باشد

و از همه مهم‌تر می‌توان به کیفیت سنگ و مرغوب بودن آن اشاره کرد که اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که گفته شد باید از سنگی برای پله استفاده کرد که تمام این ویژگی‌ها را داشته باشد تا با گذشت زمان دچار شکستگی نشود. برای خرید سنگ گرانیت محصولات ما را بررسی فرمایید.

تعداد مشاهده: 203
چه سنگی برای راه‌پله بهتر است؟