جت کار

همرسان کسب و کارهای ساختمانی

رنگ کاری چوب سیلر و کیلر

ارسال شده در 26 اسفند 1398 ساعت 21:59 نقاشی سپید

رنگ های شفاف علاوه بر پوشاندن سطح و حفاظت آن لايه شفافي را بر روي چوب به وجود مي آورد بدون آن كه در نقش و موج چوب تغييري ايجاد كند.

رنگ چوب چند دسته تقسيم مي شود:

1-رنگ لاک و الکل:

لاك از حشره اي به نام كوكوس لاكا به دست مي آيد اين حشره بعد از مكيدن شيره درختان مايع قهوه اي رنگي از خود ترشح مي كند اين مايع پس از تصفیه شدن در بازار به عنوان لاك به فروش مي رسد. بهترين نوع لاك به رنگ زرد روشن تا زرد مايل به نارنجي است كه در اين صورت آن را شلاك مي نامند. در عمل لاك و الكل كاري لاك را در الكل حل مي كنند و هر چه درجه خلوص آن بالاتر باشد لاك بهتر در الكل حل خواهد شد.

رنگ لاك و الكل را در سه دسته طبقه بندی می کنند:

1-پرداخت: براي صاف كردن روي رنگ ايجاد شده

2-بوم كردن: براي پر كردن خلل و فرج چوب

3-پوشش: براي ايجاد كردن قشر رنگ روي سطح كار

براي زدن لاك و الكل بر روي چوب معمولاً از كهنه رنگ كاري استفاده مي شود. كهنه رنگ كاري عبارت است از تكه پارچه اي لاي آن پنبه و يا پشم گذاشته باشند. لاك و الكل در مقابل اسيد، رطوبت و حرارت مقاوم نيست، چنانچه آب بر روي آن ريخته شود لكه سفيدي بر روي آن باقي مي ماند.



1-رنگ هاي پلي استر

پلي استر رنگي شفاف و بي رنگ است. اين رنگ در تينرهاي فوري بسيار قوي حل مي شود. رنگ هاي پلي استر در مقابل رطوبت، حرارت، الكل ها، اسيدها، روغن و چربي، مركب و جوهر تا حدودي مقاوم هستند.

پلي استر خود به دو دسته پلي استر و نيم پلي استر تقسيم مي شود:

اين رنگها از يك جزء ماده اصلي رنگ و يك جزء هاردنر (سخت كننده) تشكيل شده اند و ماده رقيق كننده اي ندارد و به علت اينكه در اثر رقيق نشدن تبخير نمي شود، لذا ضخامت لاك به همان ضخامت اصلي روي كار باقي مي ماند، اين دسته از لاك ها فوق العاده شفاف هستند. در مورد چوبهايي كه شيرابه دارند، نمي توان پلي استر را به خوبي به كار برد، زيرا اين چوب ها به سادگي خشك نمي شوند و به خوبي لاك را نمي پذيرند.

نیم پلی استر: جز رنگ هاي نيمه هوا خشك هستند و از سه جزء ماده اصلي رنگ (رزين، روغن هاي كوتاه، اوره فرمالدئيد) حلال (اتيلن) و سخت كننده (پاراتولوئن) تشكيل يافته است. اين رنگ ها پس از مصرف احتياج به پوليش ندارند و به دو صورت مات و براق در بازار عرضه مي شوند.



2-سیلر

مايعي است كرم رنگ و شفاف و براي غير قابل نفوذ كردن خلل و فرج چوب قبل از رنگ نهايي (كيلر) به كار مي رود پس از استعمال سيلر و خشك شدن آن قابليت جذب رنگ كم مي شود و باعث سختي رنگ نهايي مي شود. سيلر را به وسيله تينر فوري رقيق نموده و به وسيله پستوله و قلم مو بر روي چوب پاشیده مي شود.

3-کیلر

رنگي است شفاف كه به عنوان رنگ نهايي و همراه سيلر مورد مصرف قرار مي گيرد حلال اين رنگ تينر فوري است. كيلر با استفاده از پيستوله و قلم مو بر روي سطح چوب پاشیده مي شود. كيلر به دو صورت كيلر مات و كيلر براق وجود دارد.

4-روغن جلا

رنگي است قهوه اي روشن تا متمايل به قرمز كه به عنوان رنگ نهايي مورد مصرف قرار مي گيرد. اين رنگ به تنهايي يا همراه با سيلر و كيلر يا لاك و الكل به عنوان براق كننده مورد استفاده قرار مي گيرد. روغن جلا در مقابل آب و حرارت زياد و رطوبت مقاوم نيست.

تعداد مشاهده: 59
رنگ کاری چوب سیلر و کیلر